Get Up to 40% OFF New-Season StylesMenWomen * Limited time only.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، استفاده ازابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و…) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی و معرفی محصولات یا خدمات می باشد. دیجیتال مارکتینگ مرزبندی مشخصی ندارد ;خدمات دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و حتی تلویزیون‌های هوشمند قابل دسترس است.

بازاریابی دیجیتال طیف وسیعی از ابزارها و فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که می‌توان از آن‌ها برای تحقق اهداف مختلفی در رابطه با  برندسازی قوی‌تر، تعامل بهتر، افزایش بازدید، جذب مشتری، تبدیل بازدید کنندگان به خریدار، افزایش فروش و…استفاده کرد.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟امروزه به لطف پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، روزانه بر کاربران این دنیای مجازی افزوده می‌شود، تا جایی که بازاریابی بدون استفاده از ابزارها و کانال‌های دیجیتال، دیگر به اندازه قبل مؤثر نیست. بنابراین بدون استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال و آموزش جامع دیجیتال مارکتینگ  نمی‌توان به اهداف دیجیتال مارکتینگ دست یافت.

در این مقاله از آکادمی جهت قصد داریم به بررسی دقیق مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، انواع روش های مختلف آن، وظایف یک بازاریاب دیجیتال، استراتژی دیجیتال مارکتینگ و مزایای این نوع از بازاریابی بپردازیم. 

اهمیت اصول بازاریابی دیجیتال در چیست ؟

همان طور گه گفته شد، دیجیتال مارکتینگ مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است  که در جهت افزایش آگاهی، بهبود برند، فروش بیشتر و بازاریابی در فضای آنلاین انجام می‌گیرد. در زیر جایگاه و اهمیت دیجیتال مارکتینگ را دردنیای کسب و کار آنلاین بررسی می نماییم:

  • شناسایی مخاطبان کسب و کار :

    بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا بهتر مخاطبان خود را شناسایی کرده و آن‌ها را مورد هدف قرار دهید. و برخلاف تبلیغات فیزیکی، محدودیتی در شناخت، دسته‌بندی، ارسال پیام و دریافت فیدبک از مخاطبانتان و حتی چگونگی رفتارشان نخواهید داشت.

  • کاهش هزینه بستر‌های دیجیتال مارکتینگ :

    استفاده از روش‌های بازاریابی دیجیتال مثل بازاریابی ایمیل و… نه تنها مقرون‌به‌صرفه تر است، بلکه بازگشت سرمایه سریع‌تری هم دارد.

     

    اهمیت دیجیتال مارکتینگ در چیست ؟

  • همسان بودن برند های کوچک و بزرگ از منظر موتورهای جست‌وجو در بازاریابی دیجیتال:

در حقیقت باید گفت که بازاریابی در بستر دیجیتال باعث می‌شود تا حتی برندهای کوچک نیز با تدوین استراتژی درست و انجام گام‌های اولیه و قوی، توسط موتورهای جست‌وجو دیده شوند و با برندهای هم صنف اما بزرگ خود به راحتی رقابتی کرده و حتی از آن‌ها پیشی بگیرند.

  • سنجش پذیر بودن دیجیتال مارکتینگ :

خدمات و فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال کاملاً قابل اندازه‌گیری هستند. حتی می‌توان تأثیر کوچک‌ترین اقدام را هم اندازه‌گیری کرد، در صورتی که نتیجه تأثیر یک بازاریابی و تبلیغات فیزیکی به راحتی قابل اندازه‌گیری نمی باشد.

انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال کدامند ؟

  • بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO یا سئو)

سئو یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که شما را در کسب رتبه‌ی بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری می‌کند. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ زیادی مانند SEMrush  وجود دارد که به شما در بهینه‌سازی موتور جستجو کمک می‌کند. کاربرد کلیدی این ابزار، پیدا کردن بک‌لینک‌های رقبا و جذب آن‌ها به سمت خود می باشد.

 

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو در دیجیتال مارکتینگابزارهای دیجیتال مارگتینگ مختلف دیگری از جمله MOZ ، الکسا و … نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید، رتبه‌ی سایت خود و سایت‌های رقیب را در ایران و خارج رصد کنید.

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

تبلیغ برند و محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف و پرکاربر باعث افزایش ترافیک وب‌سایت و مشتریان راغب کسب‌وکار شما می‌شود که می‌توانند تاثیر بسزایی در درآمدتان داشته باشد و به رشد کسب‌وکار شما کمک بسیار کنند.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگمی‌توانید از کانال‌های زیر در راستای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید:

  • توییتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • فیسبوک

 

  • بازاریابی محتوایی در دیجیتال مارکتینگ

یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی محتوایی است که هدف آن، جذب و نگهداری مشتریان به‌ وسیله‌ی تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب برای تغییر یا تقویت رفتار مشتری و درنهایت تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل می‌باشد.

 

بازاریابی محتوایی در دیجیتال مارکتینگکانال‌هایی که می‌توانند در استراتژی بازاریابی محتوایی شما نقش داشته باشند عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی و مقالات
  • اینفوگرافیک و…

 

  • تبلیغات کلیکی دربازاریابی دیجیتال

در تبلیغات کلیکی (pay per click) شما به ازای کاربری که تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده است، هزینه پرداخت می‌کنید. یکی از انواع تبلیغات کلیکی،گوگل AdWords است.

 

تبلیغات کلیکی در دیجیتال مارکتینگبه کمک AdWords می‌توانید تبلیغ صفحه موردنظر خود را در ابتدا یا انتهای برگه‌های نتایج جستجو قرار بدهید. از جمله کانال‌های دیگر PPC می‌توان به Promoted Tweets در توییترو Sponsored Messages در لینکدین اشاره کرد.

  • همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش ، نوعی از تبلیغات است که از طریق آن در ازای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات دیگران پورسانت دریافت می‌کنید. یکی از کانال‌های مطرح افیلیت مارکتینگ، نمایش تبلیغات ویدیویی از طریق YouTube Partner Program می‌باشد.

 

  • همکاری در فروش در دیجیتال مارکتینگ بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ یکی از یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی دارد. غالباً از ایمیل برای تبلیغ محتوا، ارسال پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه و همچنین ارسال زنجیره‌وار نکات و محتوای سودمند برای جذب مخاطبان به سمت وب‌سایت استفاده می‌شود. ابزارهای گوناگونی برای بهینه کردن ایمیل مارکتینگ وجود دارد.

 

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)می‌توانید از ابزارهای قدرتمند خارجی مانند  Mailerlite، Mailchimp ، Emma، Marketo،GetReponse و یا سرویس‌های ایرانی مانند میل‌چی، میل‌تاز، نامه‌رسان چابک برای ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید. دوره آموزشی ایمیل مارکتینگ می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد و منجر به افزایش سطح درآمد شما شود.

  •  پوش نوتیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال

پوش‌ نوتیفیکیشن پیامی شبیه به پیام کوتاه  است که می‌تواند شامل عکس، تیتر و متن کوتاهی باشد که به کاربران شما ارسال می‌شود و آنها را به وب‌سایت یا اپلیکیشن‌تان باز می‌گرداند. می‌توانید از بسترهای مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید و تعامل خود را با کاربران افزایش دهید.

 

پوش نوتیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگاستراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ برنامه‌ای است که به طور خاص برای تحقق اهداف کسب و کار از طریق کانال‌های بازاریابی آنلاین مربوطه تدوین شده است. باید توجه داشته باشید که از کانال‌های بازاریابی مناسب برای کسب و کار خود استفاده نمایید. در زیر گام های اساسی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ را بررسی می نماییم:

  • هدف از بازاریابی دیجیتال را مشخص نمایید

قبل از شروع دیجیتال مارکتینگ، باید اهداف و خواسته هایتان را تعیین نمایید. این اهداف باید  قابل سنجش، قابل دستیابی واقع بینانه باشند. همچنین محدوده زمانی مشخصی داشته باشد 

  • مشتریان خود را شناسایی کنید

گام اول :

برای مشتریان خود پرسونا بسازید. اولین چیزی که برای هر نوع بازاریابی باید بدانید، این است که برای چه دسته‌ای از کاربران بازاریابی می کنید و  دقیقا می‌خواهید چه کسی را جذب کنید. بنابراین برای خریداران خود، پرسونا بسازید. پرسونا ساختن یعنی شما از قبل بدانید چه‌کسی به احتمال زیاد مشتری شما خواهد بود و درواقع ویژگی‌های مشتری هدف خود را حدس بزنید. 

گام دوم :

درباره بازارتان فکر کنید. امروزه به دلیل گسترش ابزارهای ارتباطی، گزینه های مختلف که در هر لحظه پیش روی ما قرار دارد، اندیشیدن درباره مخاطب و بازار هدفمان در تهیه استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است.

 

  • استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟رقبایتان را بشناسید

یکی از مهم‌ترین گام ها در تهیه استراتژی شناسایی رقبا می‌باشد. شناخت رقبا به شما در تهیه استراتژی برای بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند. مظور از یافتن رقبا این است که در غیاب شما چه کسی نیازهای مشتریانتان را تامین می‌کند.

رقبا به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • رقبای مستقیم
  • رقبای غیرمستقیم
  • تخصیص وظایف به افراد تیم

در صورتی که که دارای اهداف و رویکرد بلندمدتی در کسب و کارتان هستید، نیازمند یک تیم دیجیتال مارکتینگ قوی هستید تا وظایف را بین آن ها تقسیم نمایید.

همچنین می توان از داده های تحلیلی ; به دلیل اینکه کارایی و یا عدم کارایی هر کدام از کارهای انجام شده را مشخص می کنند,  در برنامه ریزی برای بازاریابی دیجیتالی استفاده نمایید و مطمئن ترین استراتژی را برای کسب و کارتان ایجاد نمایید.

  • برای تولید محتوای خود برنامه‌ریزی کنید

بازاریابی محتوا   یکی از ارکان اساسی و حیاتی در دیجبتال مارکتینگ می باشد. امروزه کسب و کارها در حال افزایش تمرکز و خود بر بازاریابی محتوا هستند، زیرا محتوا بازدیدکنندگان شما را به لید تبدیل می‌کند و حضور آنلاین شما را بهبود می‌بخشد.
برای بهبود محتوای خود می‌توان از روش های زیر استفاده نمایید:

  • محتواهای فعلی خود را بررسی کنید.
  • کمبودهای محتوا را شناسایی کنید.
  • یک برنامه‌ی منسجم برای تولید محتوا بنویسید
  • ارزیابی تمام گام های استراتژی بازاریابی دیجیتال

ابتدا با ساخت پرسونای کاربران، مخاطبان خود را بشناسید، سپس هدف و ابزارهایتان را مشخص نمایید، همچنین با بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی، مؤثرترین کانال را انتخاب نموده. در نهایت از تمام این مراحل استفاده کنید و یک سند استراتژی جامع برای خود تهیه کنید و مطابق با آن پیش بروید. بهتر است استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را برای بازه حدودا ۶ تا ۱۲ ماه، برنامه‌ریزی کنید تا بدانید هر کاری را دقیقا در بازه زمانی مربوط به خودش تمام کرده باشید.

فریم ورک RACE مانند مدل‌های SOSTAC یا AIDA از جمله مدل‌های استاندارد و مهم در فضای دیجیتال مارکتینگ هستند که به ویژه در تدوین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی نقش به‌سزایی دارند. در فریم ورک RACE با چهار مرحله دسترسی، اقدام، تبدیل و تعامل مواجه هستید که باید بین آنها هماهنگی خوبی ایجاد کنید تا در نهایت بتوانید فروش بیشتری داشته باشید و مشتریان وفادار بسازید.

سخن پایانی

دیجیتال مارکتینگ مفهوم گسترده‌ای است. باید بدانید که هر روش بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکار شما مناسب نخواهد بود. بنابراین باید با انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم یک استراتژی بازاریابی دیجیتال دقیق و جامع را تنظیم کنید و نیازمند دقت نظر و پیگیری و نظارت مستمر است.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، باید به اصول و مبانی علم بازاریابی هم تسلط خوبی داشته باشید. آکادمی جهت می‌تواند یک نقطه شروع خوب برای یادگیری  دوره بازاریابی دیجیتال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *